ייצוג של יחסים משמעותיים בין אם לבת מקבלים ביטוי וויזואלי המבטא מערכת דיאלקטית של יחסי- כוח הפועלים על המתח שבין הנגלה לנסתר, הנוכח והנעדר, מפגש ופרידה, חיים ומוות. בתערוכה זו מנסה ענבר לבדוק מהי עמדתה הרגשית כלפי מושג האימהות.

נקודת המבט שלה יוצאת מתוך הסתכלות בינארית: ההזדהות עם הילדה מול ההזדהות כאם. חרדות שהועברו אליה בתור ילדה ושנוצרו ממקום לא מגונן, גרמו לה ליצירת חרדות משל עצמה. הניסיון להבנה של מערכת יחסים סבוכה זו מקבל משנה תוקף כאשר האמנית עצמה נהפכה לאם. הפחד כאם להזיק ולייצר חרדות נוספות, מאפיל על יחסיה שלה עם ביתה.

ייצוג האם מנקודת מבטה של הילדה נובע לרוב מנקודת משבר, כמו מחלה קשה או מות האם, והוא מטפל בשבירת הדימוי האידיאלי של האם ובמורכבותו של הדימוי. עבודות על יחסי אם ובת אינן שגורות בתולדות האמנות. היכולת ליצור אותן כרוכה בהבשלת תהליך ההיפרדות מן האם. ציורים אלה מדברים על שלב של ייצוג החרדות המאפיינות את השלב שלפני ההתנתקות הסופית מהאם.

העבודות מעלות שכבות של חוויות ילדות שקועות. הן מדברות על חיים טעונים בצל איומה של אם שתלטנית ועל משמעות האימהות. מהי אימהות נורמטיבית? לפי ויניקוט, "אם טובה דיה" היא "אם שמבצעת התאמה פעילה לצרכיו של התינוק, הפוחתת בהדרגה, בהתאם לצמיחת יכולתו של התינוק... ההצלחה בטיפול בתינוק תלויה בקיומה של מסירות...".1 המושג אימא נהפך לטעון ביותר. הוא איננו מפורש יותר כקונוטציה מיידית. תפקידה כאם הכול-יכולה, הביא לחיפוש נואש אחר הדרך הפנימית והמעשית ל"אימהות טובה". ספרים רבים מתארים את חוויית האימהות. האימהות מתייחסת למכלול היחסים של האם עם ילדה ברמה סוציולוגית, פיזיולוגית ורגשית. האם האימהית היא זו שתכונותיה המזוכיסטיות מתבטאות בהקרבה עצמית, אולם היא איננה מצפה לתמורה עבור מאמציה.2 הקושי הגדול שבאימהות יוצרת את התחושה של פער עמוק בין הפנטזיה לבין החוויה הממשית.

התבנית האימהית המקובלת אינה מתייחסת לחוויה הסובייקטיבית של האם עצמה. משום כך, קיומה של האם במחשבה הפסיכואנליטית מצומצם להיותה אובייקט בעולמם של אחרים: הילד והגבר.3 תופעת היעדר האם נעוצה בקושי של כל בני האדם להכיר בחובם לאם. חוב זה מתאפיין בכך שאין אפשרות להחזירו ובגלל מרכזיותה וחשיבותה הבלתי נסבלת של האם, היא נדחקת עד למחיקתה. "התלות המקורית", כותב ויניקוט, "אינה זכורה, ולכן אין הכרה בחוב, מלבד הייצוג שלו, כשלב ראשון בהכרה זו, בפחד מאשה".4 ענבר חשה מצד אחד חוב לאימה, אולם מצד שני רוצה לברוח מהפחד שהשליטה. הילדה הקטנה הניצבת מול האם הגדולה היא למעשה דמות אימה המוקטנת. זהותה נבנית באמצעות אימה והייצוג שלה. טיבה של הזהות נמדדת על פי אופן קיום הזיכרון של האם בתוכה. אישיותה מורכבת בהכרח משילוב של גורמים מולדים וסביבתיים. עקב כך, היא כוללת את ההשפעות המודעות והלא-מודעות של האם. המפגש ביניהן מדגיש את האמביוולנטיות שביחסיהן. הרצון להיפרד מהאם השתלטנית וליצור זהות עצמאית מחד, והרצון החזק להתקרב לאם ולהתחבר אליה, מאידך.

היחס האמביוולנטי כלפי האם הוא של קשר ודחייה, אהבה וכעס, מכיוון שהיא לא שחררה לעצמאות, אולם גם לא הגנה ממגבלות. אי היכולת לרצות את האם הביא להתערערות. הסדקים בקשר מובעים בצורת הלידה המסובכת והלא רגילה. כמו כן, למרבית הדמויות בציורים אין תווי פנים. הפנים אינן מזוהות. הדמויות הסכמטיות נהפכו לסימבוליות. לא קיים מגע פיזי בין הדמויות ואין הבעה של רגשות. האימהות ה"נורמטיבית" נסדקה. סדק ועוד סדק הביא לקריסה.

מותה של האם הביא לסיום היחסים הטעונים ולהיעלמות האיום והפחד משליטתה וגם האיום מעצם מותה. הפרידה מהאם המתבטאת באופן התאיידותה של הדמות, מביאה להכרה גם את עובדת סוף הקיום האנושי. תיקון היחסים המורכבים עם האם בא לידי ביטוי ביחסיה עם ביתה. תיקון של סדקים מלווה בדאגה אימהית ויחד עם זאת גם בשחרור של דאגה מוקצנת.

     

הערות:

1. ויניקוט, ד.ו., משחק ומציאות, תרגום: יוסי מילוא, עם עובד, תל אביב, 2001, עמ', 43.

2. הגדרתה של הלנה דויטש את מושג האימהות:

Deutsch, H., The Psychology of Woman: a Psychoanalytic Interpretation, Vol. II, Grune & Straton, New York, 1944, p. 18.

3. פלגי-הקר, ע., מאי-מהות לאימהות, עם עובד, תל אביב, 2006.

4. Winnicott, D. W. The Family and Individual Development, Routledge,

London & New York, 1993, p.164.

 

 

 Crack – Veronique Inbar

 

Galit Semel

 

A representation of a meaningful relationship between mother and daughter

take on a visual expression articulating a dialectic system of power relations feeding on the tension between the visible and the concealed, present and missing, encounter and parting, life and death. In this exhibition Inbar attempts to ascertain her emotional stance towards motherhood.

Her point of view is a binary one: empathy for the daughter vs. empathy for the mother. Anxieties passed on to her as a child, created in a non-protective environment, caused her to develop her own anxieties. The attempt to understand this complex relationship becomes more pressing as the artist herself becomes a mother. The fear of harming and creating anxieties as a mother engulfs her relationship with her daughter.

 

The representation of the mother from the daughter's point of view generally stems from a crisis, like an illness or the death of the mother, and deals with breaking the idealized image of the mother and its complexity. Works dealing with mother-daughter relationships are not common in the history of art. The ability to create them involves a maturing of the separation process. These painting represent the anxieties one experiences in the stage before the final breaking away from the mother.

 

The works evoke layers of sunken childhood experiences. They speak of a charged life under the threat of a domineering mother and the meaning of motherhood. What is normative motherhood? According to Winnicott, "a good enough mother" is "a mother making active adjustments to the baby's needs that is gradually reduced as the baby develops…the success of caring for a baby depends on the existence of dedication…". 1 The concept of a mother becomes highly charged. It is not interpreted as an immediate connotation. The role of the omnipotent mother has led to a desperate search for the inner and practical way to "good motherhood". Many books describe the experience of being a mother. Motherhood refers to the entirety of the mother's relationship with her child on a sociological, physiological and emotional level. The maternal mother is the one expressing the masochistic traits of self sacrifice, never expecting a return for her efforts. 2 The greatest difficulty posed by motherhood creates a feeling of a wide gap between fantasy and the actual experience. The accepted maternal pattern does not take into account the mother's subjective experience of herself. Therefore, the mother's existence in psychoanalytical thought is limited to her objectification on the worlds of others: the child and the man. 3 The phenomenon of the mother's absence is rooted in a basic human difficulty of acknowledging our debt to our mother. This debt is one that cannot possibly be paid, and due to the mother's central role and overwhelming importance, it gets repressed until it is erased.

Winnicott writes: "The original dependency is not remembered, therefore there is no acknowledgment of the debt, apart from its representation, as a first stage in this recognition, in the fear of women". 4 On the one hand Inbar feels indebted to her mother, but on the other hand she wishes to escape the fear she instilled in her. The little girl facing the big mother is in fact the scaled-down image of her own mother. Her identity is built through her mother and her representation. The nature of this identity is measured by the way her mother's memory lives within her. Her personality is necessarily formed by a combination of innate and environmental factors. Therefore, she holds within her the conscious and unconscious influences of her mother. Their encounter emphasizes the ambivalence in their relationship. The wish to part from the domineering mother and form an independent identity on the one hand, and the strong wish to get closer to and connect with the mother, on the other hand.

 

The ambivalent attitude towards the mother is one of bonding and rejection, love and anger, because she did not encourage independence, but at the same time did not offer protection from limitations. The inability to please the mother was undermining. The cracks in the relationship are expressed by the complicated, unusual birth, as well as in the fact that most of the characters in the paintings lack facial features. The faces are unidentified. The schematic characters have become symbolic. There is no physical contact between the characters, no expression of emotions. The "normative" motherhood is cracked. An accumulation of cracks has led to collapse.

 

The death of the mother has brought the charged relationship to its end, and has taken away the threat of the mother's controlling behavior as well as that of her eventual death. The parting with the mother, expressed in the way the character melts away, also brings forward the finality of human existence.

The mending of the complex relationship with the mother is expressed in the artist's relationship with her daughter. The mending of cracks is done with maternal care, accompanied by letting go of extreme worrying.

 

 

Notes:

 

1. Winnicott, D.W., Playing and Reality, Translator: Yossi Miloh, Am Oved, Tel Aviv, 2001, p. 43.

2. Helena Deutsch's definition for motherhood: Deutsch, H., The Psychology of Woman: a Psychoanalytic Interpretation, Vol. II,  Grune & Straton, New York, 1944, p. 18.

3. Palgi-Heker, A. From No-Motherhood to Motherhood, Am Oved, Tel Aviv, 2006.

4. Winnicott, D.W., The Family and Individual Development, Routledge, London & New York, 1993, p. 164.