חיה מחופשת מחפשת זהות. צורתה הבלתי ניתנת לזיהוי מעידה על המהלכים הנפשיים שהיא עוברת, תוך ניסיון של השתלבות בעולם האנושי. ההשתנות האמורפית מובילה לבסוף להיטמעות בלתי מוגדרת ולהיעלמות.

ההשתנות מאופיינת על ידי חבישת מסכה פשוטה, ניטראלית, המייצגת נוכחות והיעדר בו זמנית. הפנים איבדו את תוויהן האופייניים, הייחודיים והפכו למעין תבנית ראשונית של מסכה. הריק והפשטות שבה, מכילים את הסוד. נוכחות אפלה זו מבליחה מהפנים המרוקנות. ראש כביר ממלא כמעט את מלוא שטח הבד. העלבון והבושה שבהסתתרות, שסופגת החיה עד לתהליך השינוי הסופי, גרם לה להלבין פניה ומשום כך להיהפך ללבנה.

שלושה פתחים קרועים במסכה: שני חורים לעיניים ואחד לפה. בחלק מן הציורים הפה קעור קמעה ויוצר מבט של תימהון ובאחרים, נוצרת הבעת חיוך קטנה. החיוך הקפוא מדומה כמעט לציור על הפרצוף. מתחת לחיוך נוכחות מוכחשת: העוצמה החייתית. המסכה חסרת הקול מביעה את הכאב המוחלט. המסכה שמהווה בדרך-כלל מעטה-מגן בפני עולם מוזר ומאיים, או מתיימרת להסתיר כוונות, מופיעה כאן כשלב בדרך להיטמעות. כוחה של המסכה נמצא בשינוי ובהחלפת האישיות שמאחורי הדמות המוצגת. המסכה מייצגת במקרה זה צורך בהגנה ובהסתרה, בהפגנת זהות מסוימת ובשינוי צורה. היא מבטאת את התת-מודע של העוטה אותה ואת משאלותיה.

בתהליכי השינוי עוטה החיה מסכה של ילדה, המאפשרת לה להשתלב בחברה האנושית ולממש את הדימוי האידיאלי אליו היא שואפת, אולם שארית מבצבצת של זנב, המסתמנת כשיער, מסמנת מחד את אי-יכולת השחרור מעברה ומאידך, את אי-היכולת להשתלב באופן טוטאלי בעולם החדש, הזר והלא מוכר. העיניים המגדירות את זהותה, נשארו כסממן מובהק של החיה המקורית.  

מר לבן הוא "פרסונה" העסוקה כל זמנה בשאלה מה היא. לפי יונג, ה"פרסונה" היא הדמות שכל אדם מאמץ לעצמו כדי לתפקד בחברה. מדובר בדימוי החיצוני, ה"חזית" הייצוגית שהאדם מפנה כלפי החברה.1 הפרסונה מעניקה ללובש אותה דמות חדשה, שונה מזו היומיומית. במקרים קיצוניים היא עלולה למחוק את האישיות כליל. 

לאורך השתנותה של הדמות, ניכרת התמתנות מבחינת האקספרסיביות החייתית, אולם נראה כי עדיין לא נוצרה אינטראקציה בינה לבין סביבתה וכי היא עדיין נמצאת בשלב שגורם לתחושת ריחוק. המסכה הנמצאת בעמדת ביניים, מתווכת בין אמת לבדיון, בין מציאות לפנטזיה, בין טבעי לעל-טבעי, בין חיים למוות. כאשר העולם הסובב נעשה מאיים ויצר אצל החיה חרדות קיומיות קשות, היא הפנימה את האני האמיתי שלה והחצינה את ה"אני השקרי" (המסכה). כתוצאה מכך היא התנתקה מן העולם ואיבדה את המגע עמו, ובעקבות זאת התרוקן האני האמיתי שלה מכל תוכן והפך לכלי ריק.

ההשתלבות הכרוכה בהסתתרות, האפילה לבסוף על יכולתה להשתנות. הסיכון שלקחה על עצמה החיה, התפוגג ביחד עימה והפך לחומר. ניסיון החיפוש הוביל בסופו של דבר להיעלמות. אותה ישות פיזית נעלמה והשאירה אחריה את נוכחותה המרומזת, את רוחה.

   

הערות:

 1. Jung, C. G., The Essays on Analytical Psychology, Meridian Books, New York, 1956.                                                                              

 

 

Mar Lavan– Dani Back

A dressed-up animal is searching for identity. Its unrecognizable shape attests to the psychological processes it is going through, trying to assimilate in the human world. The amorphous transformation eventually leads to undefined assimilation and disappearance.

The transformation is characterized by wearing a simple, neutral mask concurrently representing presence and absence. The face has lost its unique, characteristic features, becoming a basic mold for a mask.

Its emptiness and simplicity hold the secret. This dark presence flickers in the emptied face. A gigantic head fills the canvas almost entirely.

The insult and shame of hiding absorbed by this creature throughout its transformation process makes her face white.

There are three openings in this mask: two holes for the eyes and one for the mouth. In some of the paintings the mouth creates an expression of amazement, while in others a small smile is formed. This frozen smile seems to almost be drawn on the face.

Underneath it lays a denied presence: animal power. The voiceless mask expresses absolute pain. The mask, usually serving as a shield from a strange and intimidating world or attempting to conceal one's intentions, appears here as a stage in an assimilation process. The power of the mask lies in changing and replacing the personality behind the visible figure.

In this instance, the mask represents a need of protection and concealment, of displaying a certain identity and of a transformation of form.

It represents its wearer's sub-conscious and wishes.

In the transformation processes the animal wears a mask of a girl allowing it to assimilate in human society and fulfill the ideal image it aspires to, but the poking tip of a tail, characterized as hair, attests to its inability to break free from its past on the one hand and its inability to totally immerge itself in a new, strange and unfamiliar world on the other. The eyes defining its identity remained as a typical character of the original animal.

Mar Lavan is a "persona" obsessing about its own identity. According to Jung, the "persona" is the character every person takes on in order to function in society. It is an exterior image, the representative "façade" a person turns towards society 1 . The persona gives its wearer a new character, differing from the one used on a daily basis. In extreme cases it can completely erase the personality.

 Throughout the character's transformation there is a gradual moderation in the level of animal expressiveness, but it seems that an interaction with its environment was still not established and it is still in a point where it feels estranged. The mask is in an intermediate position bridging truth and fiction, reality and fantasy, the natural and the super-natural, life and death. When the surrounding world became threatening, creating severe existential angst in the animal, it internalized its true self and externalized the "false self" (the mask). As a result it was cut off from the world and lost touch with it, and as a result its true self was completely emptied.

The assimilation combined with hiding eventually overcame its ability to change. The risk the animal took dissolved with the animal and materialized. The search has lead to disappearance. The physical entity was gone, leaving behind its implied presence, its spirit.

 

Notes:

  1. Jung, C.G., The Essays on Analytical Psychology, Meridian Books, New York, 1956.