דוד נאמן 
מתווים לאנדרטה גלקטית

תערוכה זו עוסקת בדימויים של חזון עתידי המדמה מצב קיומי העתיד להתרחש. יצירה זו קשורה באופן ישיר למודעות הזמנית של כדור הארץ ולידיעה הריאלית כי יום אחד יצטרך האדם לחפש לעצמו כוכב לכת אחר.
צורות אווירודינמיות קונסטרוקטיביות מלוטשות מרחפות בחלל. אלו הן אנדרטאות המסמנות ציונים מבניים במסע הארוך של בני האדם לחיפוש אחר קרקע חלופית לישוב. האנדרטאות המסמלות עקבות למציאת מקומות התיישבות חלופיים, מבטאות ציוני דרך של ההיסטוריה והאפיזודות בחיי בני האדם. ציוני הדרך בנויים מחלקים מרחפים המסמלים את ריחופו של האדם במסע. הצורות, שיהיו עשויות מסוגים שונים של מתכות, מבטאות עוצמה קולקטיבית של יכולת אנושית מוחשית להתאחד בחיפוש אחר קרקע אידיאלית אחרת שמתאימה לקיום אנושי. הדינאמיות שמשקפת את היכולת המהירה והסתגלנית לסביבה חדשה, באה לידי ביטוי בצורניות של האנדרטאות, בקשר שבין האובייקט לחלל ואופן התעופה שלו. 
הפתרונות הריאליים מבוססים על יכולות טכנולוגיות המאפשרות שליטה מסיבית במגבלות של הקיום הפיזי של האדם ומבטאות את רצונו להתנתק מכוח המשיכה של כדור הארץ. הצורות הגיאומטריות המופשטות של המתווים מבטאות פרידה מן המקורות האורגניים של האדם והתמקדות בתמצית קיומו האינטלקטואלי. האנדרטה מורכבת מצורות מתומצתות פשוטות המבוססות על יחסים מורכבים ביניהן. הצורות מכוונות תמידית כלפי מעוף והתנתקות מכוח הכבידה. האנדרטה כדימוי מונומנטאלי דינאמי, מבטאת מנגנון טכני עתידני המשתמש בתנועתיות דינאמית של חלקים היכולים להתאים עצמם באופן מושלם אחד לשני ולהוות ביחד צורה מופשטת מושלמת.
ההתייחסות לאדריכלות גלקטית קשורה באופן הדוק לאדריכלות הפוטוריסטית שביטאה את המציאות המהפכנית של תחילת המאה ה-20 ואף בישרה אותה. החזון העתידי של התנועה בא לידי ביטוי בחשיבה על עולם חדש המבוסס על מציאות אורבאנית, טכנולוגית, אנרגטית ודינמית. הם ביקשו לבטא את החדש ואף להקדימו ולפיכך יצרו סוג של מדע בדיוני. "עלינו להתכונן לקראת הזיהוי הבלתי נמנע, ההולך ובא, של האדם עם המכונה, הישות האסתטית החדשה, "אדם מכונה", היא מעבר למוסר המקובל..." (טומאסו מרינטי).1 גם אצל נאמן, ניתן למצוא בדומה לכך התמזגויות בין האדם לאנדרטאות המשוכללות המייצגות את קיומו.
הפרויקט הפנטסטי של נאמן מזכיר גם את האנדרטה לאינטרנציונל הסוציאליסטי השלישי שהוזמנה על ידי  האמן ולדימיר יבגראפוביץ' טטלין על ידי האגף המהפכני לאמנות יפה בקומיניסטריון העממי של החינוך במוסקבה. הדגם שנבנה בשנת 1920, מגלם בתוכו חלומות אוטופיים פנטסטיים של הוגי העבר באשר לסדר החברתי האידיאלי. האמנות, ששירתה את הסדר החברתי החדש והטיפה לרעיונות המהפכה, הייתה קשורה באופן ישיר לרוח העתיד ושאיפותיה האוטופיות של המהפכה. האנדרטאות של נאמן, מבטאות באופן דומה קדמה אנושית הבאה לידי מימוש בזכות הרצון הקולקטיבי. ה"מבנה" גילם עבור האמנים הקונסטרוקטיביסטים, כמו גם עבור נאמן, את ההזדהות עם תהליכי המודרניזציה, האורבניזציה, המדע, התעשייה, הטכנולוגיה והדיגיטציה, עם שימוש בחומרים תעשייתיים ובנייה אבסטרקטית באלמנטים בסיסיים של קווים וצורות. למעשה, המגדל של טטלין היה אנדרטה אוטופית שבזמנו לא הייתה בת מימוש. המתווים האווירודינמיים של נאמן לעומת זאת, מבוססים על טכנולוגית המגנוט. טכנולוגיה זו, ההולכת ומתפתחת, עשויה לאפשר שליטה מוחלטת על מרכיבי המבנים הפיסוליים ועל אופן הריחוף שלהם בחלל.
בזמנו של טטלין יצר חלוץ הרקטות והטיס הרוסי קונסטנטין ציולקובסקי את האוטופיה הקוסמית הדמיונית-מדעית שלו, שביסודה עולם הצף בחלל: "מתווה בתי המגורים כאן יהיה פשוט להפליא... הם ייבנו למליוני אנשים. קולוניות אלו יאוכלסו בחדרי זכוכית שיסתובבו חסרי משקל בחלל... בנוסף לכך ישמשו גם חלקים כדוריים, התקני מתכת מן המוכן ויריעות דקיקות של מתכת טהורה... ". אדריכלות אוטופיסטית שכללה את עיצוב עולם המחר נודעה במיוחד בשנות השישים והשבעים של המאה ה-20, כמו לדוגמא אצל האדריכל הישראלי-צרפתי, יונה פרידמן, אשר כבר בשנות החמישים המאוחרות פיתח את רעיונותיו ל"עיר המחר" שהתבססה על אדריכלות בתנועה. תכנון עיר החללית שלו לא היה קבוע מראש, כאשר החללים השתנו ללא הרף במרוצת הזמן. 2
האנדרטאות המעוצבות בקווים נקיים, מבליטות קונסטרוקציות מורכבות המשתמשות בטרמינולוגיה המאפשרת שינוי ודינאמיות בחלל במידת שינוי עוצמת המגנט. טכנולוגיה עתידית זו עדיין איננה ברת שימוש, אולם יכולה להוות אתגר למהנדסי מגנט שאכן יממשו אותה. הקונסטרוקציות המתוחכמות, שחלקן גם מתנועעות, בנויות על בסיס ניידי ויכולות להיות ממוקמות בכל מקום שהוא.
הטכנולוגיה העתידנית יצרה כאן שפה פיוטית נשגבת, תוך יצירת קונסטרוקציות בעלות קווים גיאומטריים אך עם זאת מעודנים, היוצרים אחידות ושלמות צורנית, תוך התאמה מלאה בין החלקים.
האנדרטאות נראות כשתולות בתוך המציאות הגלובלית החדשה. אך עם זאת, ההתייחסות לטבע המקיף עדיין קשורה לנופים טבעיים לא מאוישים המוכרים מכדור הארץ. מחד, הרצון להתנתק מכדור הארץ על מנת לחפש קיום פיזי במקום אחר מתבטא ביכולת התעופה של האנדרטאות ומאידך, ההשתלבות בסביבה הטבעית מבוססת על נופים ריאליים. מצב זה יצר דואליות בהתייחסות לאדריכלות עתידית.
העיסוק בתקופה עתידנית תוך מודעות ריאלית לבאות, נבחנת על רקע הקדמה הטכנולוגית והדיגיטלית המשתנה ומשתכללת מידי יום. ייצוג תפיסת החיים כדינאמי וסתגלני מעיד על נקודת מבט אופטימית המסוגלת לנבא ולהתכונן לעתיד הלא נודע.  

הערות:
1.ד. אוחנה, "חזון אחרית הפוטוריזם", משקפיים מס' 39, מוזיאון ישראל, ירושלים, דצמבר 1999, עמ' 55.
2. ע. גדעון, "אמנות ואוטופיה", בצלאל, גליון מס' 1, פברואר 1984, עמ' 6.

 

Ran Slavin, Tender Prey/Organic Urbanic, 2002-2008, Video and Sound 4 Channel, 12:00 min

בעבודת וידאו זו המבט חולף על פני צילומי-על לווייניים מורכבים ומרובי פרטים של העיר ת"א. צילומים פנטסטיים אלה נוצרו על ידי הכפלת מראה ויצרו סבך אורבאני המדמה אורנמנטיקה של עיר עתידנית המורכבת מאלמנטים ארכיטקטוניים זזים. השכפול המלאכותי של הסביבה יצר מרחב אבסורדי המשולל כל יסוד הגיוני המבוסס על זמן ליניארי ומקום סטטי. העיר המוכרת הפכה למוטציית מדע-בדיונית המונעת על ידי כוחות נסתרים. עיוות העיר מאופיין במרחבים אניגמאטיים מוזרים. ההכפלות ודימויי הקלידוסקופ יצרו פנורמה סוריאליסטית מנוכרת של עיר מאיימת ואפלה, הנתונה בין חלום למציאות ומשתנה במהירות. חיפושו של סלוין אחר איים של שקט ושל יופי בתוך האימה, הביא ליצירה של יופי דיסטופי.

 

 

Galactic Architecture
Layouts for Galactic Monuments


This exhibition is about images of a futuristic vision of an existential situation waiting to happen. This work relates directly to Earth's temporal awareness and to the factual knowledge that one day Man will have to seek another planet to inhabit.
Constructive, sleek aerodynamic forms float through space. These are monuments commemorating structural milestones in Man's long search for an alternative habitat. The monuments, remnants of possible habitats found, are markers of history and episodes in human lives, made out of floating parts symbolizing Man's floating through this journey. The forms, which will be made of various types of metals, convey the collective power of a tangible human capacity of coming together in search of a new ideal land suitable for human existence. The dynamism reflecting the ability for fast adaptation to a new environment is evident in these monuments' shapes and in the connection between the object to the space and to its means of flight.

The realistic solutions are based on technological abilities allowing for a far-reaching control over Man's physical limitations, expressing his wish to defy Earth's gravity. The abstract, geometrical shapes of these sketched prototypes express a parting from Man's organic sources and a focus on the essence of his intellectual existence. The monument is comprised of condensed, simple forms emanating from complex inter-relationships, which are constantly geared towards flight and the defiance of gravity. The monument as a dynamic monumental image is the expression of a futuristic technical mechanism making use of the dynamic mobility of parts that are able to adjust themselves perfectly to each other so as to form together a perfect abstract form.

The reference to galactic architecture is closely linked to Futuristic architecture, expressing and even announcing the revolutionist reality of the beginning of the 20th century. The futuristic vision of this movement was expressed in conceptualizing a new world based on urban, technologic, energetic and dynamic reality. They were concerned with expressing this new world and even foreseeing it, and therefore created their own version of science fiction.  "We must prepare towards the inevitable and imminent identification of Man with machine, the new aesthetic entity "Man Machine" is beyond the realm of accepted morals…" (Tommaso Marinetti)1 . In a similar fashion, one can in Neeman's work merges between Man and the elaborate monuments representing his existence.

Neeman's fantastical project also brings to mind the Monument to the Third International commissioned to the artist Vladimir Yevgrafovich Tatlin by the revolutionary department of fine arts in the people's co-ministry of education in Moscow. The model of it, erected in 1920, embodies the fantastical utopian dreams of that time's visionaries regarding ideal social order. Art, serving the new social order and preaching for revolutionary ideas, was directly linked to the spirit of the future and the revolution's utopian aspirations. Neeman's monuments similarly express human progress coming into fruition through collective will. "Structure", for constructivist artists as for Neeman, embodies the identification with the processes of modernization, urbanization, science, industry, technology and digitization with the use of industrial materials and abstract construction with basic elements of line and form. At the time of its erection, Tatlin's tower was actually an utopist monument that could not be built. In contrast, Neeman's aerodynamic visions are based on a magnetization technology. He works under the assumption that this continuously developing technology will eventually enable total control of all parts of these sculptural structures and of the way their parts float in space.

In Tatlin's time, the pioneer Russian rocket scientist and pilot Konstantin Tsiolkovsky created his own cosmic imaginary-scientific utopia, based on a universe floating in space: "the outline of residences here will  be amazingly simple…they will be built to accommodate millions of people. These colonies will be comprised of glass rooms, gyrating weightless through space…for this purpose spherical, ready-made metallic devices and paper-thin sheets of pure metal will also be used…".  Utopist architecture incorporated futuristic design was particularly common in the 1960s and 1970s, as evident in the works of Israeli-French architect Yona Friedman which formed his ideas of "The Spatial City" based on "mobile architecture" as early as the late 1950s. His design for this city was not pre-determined, with spaces constantly changing with time. 2

The clean-lined monuments highlight complex constructions using a terminology allowing for change and dynamism in space in relation to changes in the power of magnets. This futuristic technology is still not usable, but it can serve as a challenge for magnetic engineers who might be able to put it into use in the future. These elaborate constructions, some of which are also kinetic, are built on a mobile base and can be erected anywhere.
Futuristic technology has created here a poetic sublime language, creating constructions of geometric yet refined lines which produce formalistic uniformity and entirety, with a complete compatibility between their parts.
The monuments seem to be rooted in the new global reality. Nevertheless, a reference to the surrounding nature is still connected to natural, unpopulated landscapes familiar to us from Earth. On the one hand, the wish to disengage from Earth to seek residence elsewhere is expressed in the monuments' abilities of flight; while on the other hand, integration in the natural environment is based on realistic landscapes. This creates a duality in the reference to futuristic architecture.

Addressing a time in the future with a realistic awareness of what is to come is examined against technological and digital progress, changing and advancing daily.  
The representation of a view of life as dynamic and adaptive attests to an optimistic view, able to foresee and prepare for the unknown.


Ran Slavin, Tender Prey/Organic Urbanic, 2002-2008, Video and Sound 4  Channel, 12:00 min

In this video work the gaze passes through complex aerial satellite video photography of Tel Aviv. These fantastic videos are conceived through kaleidoscopic examinations to produce an urban mesh of  robotic ornamentations of a future city built from moving architectural patterns.
The artificial duplicity of the environment creates an absurd realm, devoid of rational of linear time and static place.
The familiar city is transformed into a science fiction mutation, driven by mysterious forces. The distorted city is characterized in strange enigmatic spaces.
The kaleidoscopic duplications created a surreal panorama of a threatening and dark city located between a dream and a fast changing reality.
Slavin's search for islands of tranquility and beauty within the horror has resulted in a creation of dystopian beauty.
 
Notes:
1. D. Ohana, "The vision of Futurism's Demise", Mishkafayim 39, The Israel Museum, Jerusalem, December 1999, p. 55.

2.  O. Gideon, "Art and Utopia", Bezalel 1, February 1984, p. 6.